2.2.10

Kuinka vältän STO-koukun


Jo monta vuotta olen onnistunut välttelemään MMORPG -pelejä. Miksi? Ei siksi, että minulla olisi jotain niitä vastaan. Kyse on päinvastaisesta ongelmasta; tiedän, että jäisin koukkuun. Pahasti.


Mikä on MMORPG? Lyhenne tulee sanoista Massively Multiplayer Online Role Playing Game. Kyseessä on siis peli, jota pelataan verkossa muiden pelaajien kanssa, sananmukaisesti valtava monen pelaajan nettiroolipeli. Penskana pelasin roolipelejä (Dungeons & Dragons, Rune Quest) perinteisesti monitahoinen noppa toisessa kädessä ja hahmokaavake toisessa. Tietokonepelejä olen pelannut ikäni. Lisäksi olen viimeiset 15 vuotta ollut enemmän tai vähemmän addiktoitunut kommunikaatioon netin kautta - alunalkaen Usenetin nyyssiryhmiin, ircciin, myöhemmin foorumeihin jne. MMORPG olisi siis minulle täydellinen yhdistelmä. Roolipelausta, tietokonepelausta yhdistettynä kommunikaatioon uusien jännien ihmisten kanssa.


Tunnen pahaan World of Warcraft -koukkuun jääneitä ihmisiä. Olen joskus tuntenut houkutusta kokeilla ko. peliä, mutta jättänyt kokeilematta. Sen maailma ei niin kiehdo, ja lisäksi tosiasia on se, että viimeiseen kahteen ja puoleen vuoteen minulla ei ole ollut liiemmin vapaa-aikaa. WoW:n ja yleensäkin MMORPG:ien ongelma kun on se, että ne todella vievät aikaa. Peliä ei voi vain pistää paussille, vaan pelin maailma toimii 'reaaliajassa'; tapahtumat vyöryvät eteenpäin silloinkin, kun kone on kiinni tai pelaaja nukkuu. Tällainen ei sovi tilanteeseen, jossa pelaamiseen voisi käyttää korkeintaan pari tuntia viikossa. Toisaalta en myöskään halua päätyä elämään pelimaailmassa; olisi uskomatonta elämän- ja ajanhaaskausta pelata 'tosissaan', tuntikausia päivässä. Pelkään, että voisin kovin helposti ajautua ko. tilanteeseen ainakin loma-aikoina.


Nyt kuitenkin julkaistiin peli, joka alunperin kiinnosti maailmaltaan huomattavasti WoW:n örkkilää enemmän. Star Trek Online, peli jota trekkieporukoissa on hypetetty pari vuotta. Pelaaja luo oman hahmonsa joko starfleetiin tai klingonien imperiumiin ja kehittää ko. hahmoa erilasia tehtäviä suorittaen. Alussa ollaan pienessä purkissa, lopulta päästään käsiksi ihan oikeaan tähtilaivaan, tai varmaankin klingoneilla Bird of Preyhin. On tutkittavia maailmoja, kohdattavia sivilisaatioita, kaupankäyntiä, diplomatiaa, ja tietysti myös taisteluita. Kuinka houkuttavaa!


Onneksi päätin seurata pelin kehitystä ennen ostopäätöstä. Virallinen julkaisupäivä on tänään. Kauppoihin pullahtava tuote on jotain ihan muuta kuin luvattu. Ensiarvostelujen mukaan se on avaruusmättöpeli, joka muistuttaa enemmän yhden pelaajan peliä kuin MMORPG:ia. Tehtävät ovat samanlaisia ja toistuvat samanlaisina uudestaan ja uudestaan - ja ne ovat tyyppiä tapa kaikki alienit ympäristöstä, kunnes pääset seuraavaan tehtävään ('we come in peace, shoot to kill'), diplomatiaa ei ole, ja planeetat ovat erilaisia vain ulkonäöltään. Toisin sanoen on julkaistu peli, jossa ei ole minkäänlaista sisältöä. Epäilemättä ostajia kuitenkin riittää. Mitkään fanit eivät ole niin fanaattisia kuin Star Trek -fanit*, ja turhan usein mikä tahansa menee fanilaumalle kaupaksi, jos siinä on Trek-logo. En kuitenkaan usko, että pelin tulevaisuus on kovin ruusuinen. MMORPG-pelit toimivat niin kauan kuin pelaajia riittää. Pelin ostohinnan lisäksi pelaaja maksaa kuukausimaksun, ja jos peli käy tylsäksi ensimmäisen kuukauden aikana, ei investointi enää ole kannattava. Peli siis saattaa lässähtää pelaajien puutteeseen aika nopeasti, jos mielenkiintoista sisältöä ei ole tarjolla.


Tästäkään pelistä ei siis tullut sitä ensimmäistä uutta tietokonepeliä vuosiin, jota päättäisin kokeilla. Hyvä näin. Mutta kieltämättä olisi ollut hemmetin kiehtovaa pelata toimivaa ja laajaa Trek-maailmaan sijoittuvaa massiivista moninpeliä. Ehkä muutaman vuoden kehittelyn jälkeen tästäkin olisi voinut sellainen tulla, mutta epäilemättä peli haluttiin tunkea markkinoille mahdollisimman nopeasti, nyt kun uuden (huonon) Trek-elokuvan menestyksellä voidaan vielä tahkota lisää mainetta ja rahaa. Seuraavaa yritystä saa epäilemättä odotella muutaman vuoden.


* Trek-fanipojat ovat oikeasti todella rasittavaa porukkaa. Kyseessä on ihmislaji, joka ihan tosissaan uskoo, että jos ei arvostelukyvyttömästi koohota joka ikisestä Trek-aiheisesta tuotteesta, otetaan koko Trek pois ja faniparka jää yksin itkemään. Tästä johtuen kaikki kritiikki mitä tahansa Trek-aiheista kohtaan pyritään vaimentamaan. Uuden pelin kriittiset arviot ovat 'trollausta', uuden leffan kritiikki samoin, ja ainoa hyväksyttävä mielipide on sataprosenttisen kiittävä. Lisäksi nämä ihmiset tuntuvat tosissaan uskovan, että William Shatner osaa näytellä. Need I say more?''


Edit: Lisäilen tähän arvostelulinkkejä.


Eurogamer.net


Tobold's MMORPG Blog


Flyv's Warcraft Blog


The Escapist Forums: User Reviews

7 kommenttia:


  1. Onnittelen! Peli kuulostaa tosi p:ltä ja kannattaa varoa superaddiktiivista MMORPG-maailmaa - jossa olisit varmasti aivan stara ja innoissasi menettäisit sen nykyään todelliselta tuntuvan elämän. Omasta MMORGPG-kokeilustani iloitsen, sillä kokemus rikastaa: eihän sitä maailmaa voi tajuta ennen kuin kokeilee. Niin tosin lienee myös huumeiden laita. Mutta: olen iloinen, että olet networked blogeissa. Pysy tällä puolen aitaa! (Voisko MMORPGia verrata kovempiin huumeisiin, ja tätä vaikka tupakointiin..?)

    VastaaPoista

  2. Hi... Ilmankos niiden edeltäjiä MUD:ja kutsuttiin myös nimellä Multi Undergraduate Destroyers....

    VastaaPoista
  3. Minuakaan ei ole arvostelut tuosta oikein napanneet. Ei niin, että tarvitsisinkaan uutta peliä, varsinkaan nettipeliä. Eveä on tullut tahkottua kohta kuusi vuotta, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Minua siinä kiehtoo se, että suuri osa motivaatiosta tehdä asioita tulee pelaajista. Kyllähän sitä missioilla tekee rahaa, mutta suola on interaktio muiden pelaajien kanssa, joko roolipelatessa, ammuskellessa tai markkinoilla.



    Niin, ja parasta on hyvä peliporukka, jonka motto on "RL > EVE". Enemmän potkitaan pelaajia oikeastaan pois pelistä, jos näyttävät pelaavan liikaa kuin toisinpäin. :)

    VastaaPoista
  4. Vielä jonkin aikaa sitten (ennen betan alkua) STO:ta hehkutettiin sanomalla, että se on kuin Eve Trek-maailmankaikkeudessa, mutta vielä laajempi. Taisi olla pelkkä mainospuhetta; Cryptic ei kai yleensäkään ole kovin tunnettu laajuudesta tai sisällöstä?



    (Tänään on sitten vuodatuksen kommentit sillä tavalla rikki, ettei posti kulje niistä minulle. Eilen oli ostodomainin [saarikoski.nl] postinkulku rikki. Hitto kun ei pääse logeihin ihmettelemään...)

    VastaaPoista
  5. No, Evessä on taas paljon sisältöä, johon en ole ehtinyt lainkaan tutustua. On siellä pitkiä tehtäväkokonaisuuksia ja niin edelleen. Juuri taisivat tulla Epic Arcit, joissa on kai enemmän 'ideaa' kuin normaaleissa tehtävissä.



    Mutta silti pelaan mieluummin yksinpeliä omalla koneella, jos pelaan yksinpeliä. Minusta tosiaan on mielekkäämpää ammuskella porukalla muita pelaajia kuin tietokoneen aluksia.



    Ja ei, emmä ole sinua Eveen puhumassa - itsekin olen pitänyt taukoja, tosin silloin siksi, kun tajusin päivässä menevän tunnin peliin ja kaksi Exceliin...

    VastaaPoista

  6. Jos haluat kokeilla eri lailla koukuttavaa peliä, suosittelen relaatiosanapeliä: http://hyotynen.kapsi.fi/relaatiot/4/ Se ei vaadi läsnäoloa 24/7,päinvastoin, , mutta aivot saattavat jäädä kiinniniin, että assosiaatiot ovat hiukan erikoisia hetken aikaa.

    VastaaPoista
  7. Meillä on tällä hetkellä Dominion-koukku, varsinkin kun sitä voi pelata netin kautta toisia vastaan.. ei me tosin pelata kuin toisiamme vastaan.



    Äsh, nyt se Eve vähän jopa houkuttaa. En taida uskaltaa kokeilla.

    VastaaPoista