28.4.06

Autottomuus & koninginnedag & wappu

Noin periaatteessa olen ihan tyytyväinen autottomaan elämäntapaan. Aiemmassa asuinpaikassa Helsingin keskustassa ei autoa yleensä tarvinnut, ja täällä oikeastaan vielä vähemmän. Paitsi sitten joskus, kun pitää päästä johonkin hankalaan paikkaan tai kuljettaa jotain painavaa. Eilen piti sekä päästä hankalaan paikkaan että kuljettaa jotain painavaa.

Lähi-Ikeassamme ei ollut enää vierassänkyjä. Aikaisemmat vieraat ovat nukkuneet patjoilla, mutta ensi viikon VIP-vieraille haluttiin paremmat pedit. Omaa sänkyämme tarjoaisimme toki käyttöön, mutta kun sinne pitää kiivetä tikkaita. Eli piti saada vierassängyt. Lähi-Ikean täti osasi kertoa, että Barendrechtin Ikeassa on kahdeksan kappaletta hyllyssä. Lähdimme siis miettimään, missä on Barendrecht.

Se ei ollut edes kovin kaukana, kartalta katsoen. Rotterdamin eteläpuolella, noin 25 kilometriä Delftistä. Webisivun mukaan pitää ottaa juna Barendrechtin asemalle ja sieltä bussi 183 Ikealle. Myöhästyimme siitä junasta, johon oli tarkoitus ehtiä, koska laiturin lippuautomaatti oli rikki (ja junasta ei saa ostaa enää lippua, saa vain sakot). Seuraava juna taas tuli myöhässä, koska jossain Haagin suunnalla oli pikajuna rikki ja raiteentukkeena. Kun lopulta puolen tunnin lähijunailun jälkeen pääsimme Barendrechtiin, oli viimeinen bussi 183 lähtenyt kolme minuuttia aikaisemmin. (Se kulkee vain klo 18:55 asti). Ei auttanut muu kuin joko palata taaksepäin samalla junalla tai kävellä. Meillä ei ollut hyvää karttaa alueesta, mutta tiesimme suunnilleen, missä ilmansuunnassa Ikea on. Kävelimme. Yli tunnin. Lopulta jossain motariliittymän kainalossa paistoi Ikea-logo ja pääsimme perille. Löysimme vierassänkymme (olisi ehkä hieman saattanut harmittaa, jos niitä ei enää olisikaan ollut hyllyssä) ja lähdimme raahaamaan niitä kassan kautta kotiin. Olin onneksi tajunnut, että kävelemällä toiseen suuntaan jonkin matkaa löytää raitiovaunu 25:n pysäkin, jolla pääsee Rotterdamin keskusasemalle. H. raahasi urheana kahta 10 kilon pakettia raitiovaunulle, sitten junaan, ja sitten Delftin asemalta kotiin. Yhteensä tähän reissuun kului noin neljä tuntia. Autolla olisi varmaan mennyt tunti, tai puolitoista.  Pitäisi varmaan liittyä johonkin GreenWheelsin kaltaiseen, että saisi auton tarvittaessa halvalla vuokralle.

Huomenna on kuningattarenpäivä, tai oikeastaan ylihuomenna, mutta sitä vietetään lauantaina tällä kertaa. Eikä kyse ole edes nykyisen kuningattaren syntymäpäivästä, vaan edellisen. Nykyinen kuningatar on syntynyt tammikuussa, ja päätti viisaasti, että kansalaistensa on mukavampi kemuttaa keväällä. Kuningattarenpäivää vietetään juhlimalla ja myymällä vanhaa roinaa. Jokaisella on oikeus laittaa talonsa eteen myyntipaikka (yleensä kai viltti) ja myydä siinä kirpparikamaa. (Minullakin olisi muutamat housut myytävänä - olen yhtäkkiä muuttunut alipainoisesta normaalipainoiseksi, enkä enää mahdu housuihini.) Jengi pukeutuu oransseihin vaatteisiin, ja innokkaimmat kai maalaavat talonkin oransseiksi. Joidenkin suihkulähteiden vesi värjätään. Tänään kuningattarenpäivän aattona juhlinta alkaa jo muutamassa kaupungissa ilmaiskonserteilla ja tapahtumilla. Me taidamme lähteä huomenna katsomaan juhlahumua Amsterdamiin.

Ylihuomenna on sitten vappuaatto, ja mikäli joku paikallinen suomalainen ei vielä tiedä, kokoontuminen on klo 17:45 Scheveningenissä mantereen puolella Kurhausin edessä (Cafe Plazan terde, Gev. Deynootplein 118). Ohjelmassa lakitus ja kuohuviini. Säätiedote lupaa kokonaista yhdeksää astetta lämmintä, mutta näillä näkymin pitäisi sentään olla aurinkoista. On sitä kylmempääkin wappua joskus vietetty.

Muoks klo 22:13: Juhlinta on selvästi alkanut, sillä ikkunamme alla on taas torvisoittokunta. Edellisestä taitaakin olla pari kuukautta.

3 kommenttia:

1. Kas, meille on lupailtu lämpimämpää vappua kuin teille. Ei mitään helteitä tosin, olikohan 12 astetta ilmaislehtien arvio. Hauskaa vappua ja kuningattarenpäivää kuitenkin!

VastaaPoista

2. Tossa just kiroilin kun fillaroin kaupasta kotiin viiden asteen lämpötilassa ja viimassa, että Suomessakin on takuulla lämpimämpää. :-( Kuningatar laittaa varmaan lämpimän hatun päähän.

3. Ehdottomasti kiinnostaa kuningattaren hattuvalinta. Kerro sitten, jossakin on varmaan kuva siitä... Se pesuvati Delftin käynnillä oli aika mielenkiintoinen...